Inloggen

Wachtwoord opvragen
Nieuwhuis Consult

LEAN in de zorg

LEAN in de zorg

Lean is een van de methodieken die vaak wordt genoemd als het gaat om het daadwerkelijk realiseren van kwaliteitsverbetering en doelmatigheid in instellingen.

Verbeter ook uw organisatie met Lean management: verhoog de kwaliteit van processen en reduceer uw kosten.

  • Verhoog de tevredenheid van medewerkers én cliënten
  • Verlaag de werkdruk
  • Richt uw werk slimmer en beter in

Wat is LEAN?

De essentie van LEAN draait om reflectie op waarde voor de patiënt of cliënt: Wat is de zorgvraag? Wat vindt de cliënt van belang bij het beantwoorden van zijn zorgvraag? In hoeverre lukt het de zorginstelling die waarde te realiseren? Dat kun je alleen beoordelen door naar het totale zorgproces te kijken. Stel dat je een patiënt filmt van het eerste tot het laatste contact en met de patiënt en zorgverleners naar die film kijkt: Welke handelingen voegen waarde toe? Welke handelingen niet? LEAN biedt een scala aan methodes en principes om niet-waardetoevoegende handelingen stapje voor stapje te reduceren, zodat je meer tijd kunt besteden aan patiëntenzorg. Het gezamenlijk verbeteren van (zorg) processen moet een normaal onderdeel van het dagelijks werk worden voor iedere zorgverlener.

De LEAN methodes en principes zijn afgeleid van het Toyota Productie Systeem. Toyota werkt al ruim vijftig jaar met vallen en opstaan aan het ontwikkelen van haar productiesysteem en is daarmee de meest efficiënte en kwalitatief hoogstaande producent ter wereld geworden (inclusief recente tegenslagen). Opvallend daarbij is dat ze respect en kaizen (gestaag, continu verbeteren) als kernwaarden hanteren. De belangrijkste taak voor het management is, volgens Toyota, om het probleemoplossend vermogen van mensen te vergroten. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat iedere medewerker (inclusief management) een mentor heeft die hem dagelijks coacht op verbeteren.

Redenen om LEAN in de zorg toe te passen:

  • het verbeteren van de doorstroming van zorgprocessen (logistiek)
  • de aansluiting van de vele stappen in zorgprocessen verbeteren (beleving patiënt en kwaliteit)
  • de grote externe druk om efficiënter te gaan werken.

Offerte aanvragen

Ervaringen

"Bedankt voor je kundige advies, ondersteuning en prettige samenwerking in het traject dat we gehad hebben om tot de ISO13485:2016 certificering te komen."

Bert Raap - General Manager Prince Technologies

"Het was een leerzaam en leuk traject! Zowel in je adviezen als in de training weet je mijn aandacht goed vast te houden, mijn complimenten!"

Karin van Veen - EHS-coördinator Saint Gobain

"De praktische aanpak van het ISO 27001 traject was precies wat we nodig hadden."

Goran Grcic - CEO Graficom

"Al meer dan 15 jaar is Nieuwhuis Consult onze betrouwbare partner op het gebied van veiligheid van ons materieel"

Remko Vriezema - Hoofd werkplaatsen Twente Milieu

"Nieuwhuis Consult was a great help for implementing our ISMS ; the consultant successfully managed to adapt the complex ISO 27001 requirements into something our company could easily work with. "

Cyril Mallet - CTO Platform 161

Informatie aanvragen

Over het adviestraject LEAN in de zorg

[recaptcha]