Inloggen

Wachtwoord opvragen
Nieuwhuis Consult

LEAN in de zorg

LEAN in de zorg

Lean is een van de methodieken die vaak wordt genoemd als het gaat om het daadwerkelijk realiseren van kwaliteitsverbetering en doelmatigheid in instellingen.

Verbeter ook uw organisatie met Lean management: verhoog de kwaliteit van processen en reduceer uw kosten.

  • Verhoog de tevredenheid van medewerkers én cliënten
  • Verlaag de werkdruk
  • Richt uw werk slimmer en beter in
Offerte aanvragen Brochure downloaden Contact opnemen

Wat is LEAN?

De essentie van LEAN draait om reflectie op waarde voor de patiënt of cliënt: Wat is de zorgvraag? Wat vindt de cliënt van belang bij het beantwoorden van zijn zorgvraag? In hoeverre lukt het de zorginstelling die waarde te realiseren? Dat kun je alleen beoordelen door naar het totale zorgproces te kijken. Stel dat je een patiënt filmt van het eerste tot het laatste contact en met de patiënt en zorgverleners naar die film kijkt: Welke handelingen voegen waarde toe? Welke handelingen niet? LEAN biedt een scala aan methodes en principes om niet-waardetoevoegende handelingen stapje voor stapje te reduceren, zodat je meer tijd kunt besteden aan patiëntenzorg. Het gezamenlijk verbeteren van (zorg) processen moet een normaal onderdeel van het dagelijks werk worden voor iedere zorgverlener.

De LEAN methodes en principes zijn afgeleid van het Toyota Productie Systeem. Toyota werkt al ruim vijftig jaar met vallen en opstaan aan het ontwikkelen van haar productiesysteem en is daarmee de meest efficiënte en kwalitatief hoogstaande producent ter wereld geworden (inclusief recente tegenslagen). Opvallend daarbij is dat ze respect en kaizen (gestaag, continu verbeteren) als kernwaarden hanteren. De belangrijkste taak voor het management is, volgens Toyota, om het probleemoplossend vermogen van mensen te vergroten. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat iedere medewerker (inclusief management) een mentor heeft die hem dagelijks coacht op verbeteren.

Redenen om LEAN in de zorg toe te passen:

  • het verbeteren van de doorstroming van zorgprocessen (logistiek)
  • de aansluiting van de vele stappen in zorgprocessen verbeteren (beleving patiënt en kwaliteit)
  • de grote externe druk om efficiënter te gaan werken.

In het kort

  • efficiënter werken in de zorg
  • hogere kwaliteit tegen lagere kosten
  • advies en ondersteuning van onze professionals
Offerte aanvragen

Persoonlijk contact

Meer weten? Of heeft u vragen? Neem hiervoor gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.

0541 661024
info@nieuwhuisconsult.nl Contact opnemen

Waarom Nieuwhuis Consult?

  • Deskundige ondersteuning
  • Ontzorgen waar mogelijk
  • Strak projectmanagement
  • 100 % score bij certificering
  • Praktische oplossingen
  • Focus op verbeteren
  • Gratis oriënterend gesprek
  • Hoge klantwaardering: 9,2

Samengevat

  • efficiënter werken in de zorg
  • hogere kwaliteit tegen lagere kosten
  • advies en ondersteuning van onze professionals

Interesse? Vraag ons om nadere informatie via info@nieuwhuisconsult.nl, telefoonnummer 0541-661024 of vraag een offerte aan.

Ervaringen

"De praktische aanpak van het ISO 27001 traject was precies wat we nodig hadden."

Goran Grcic - CEO Graficom

"Nieuwhuis Consult was a great help for implementing our ISMS ; the consultant successfully managed to adapt the complex ISO 27001 requirements into something our company could easily work with. "

Cyril Mallet - CTO Platform 161

"Het was een leerzaam en leuk traject! Zowel in je adviezen als in de training weet je mijn aandacht goed vast te houden, mijn complimenten!"

Karin van Veen - EHS-coördinator Saint Gobain

"Al meer dan 15 jaar is Nieuwhuis Consult onze betrouwbare partner op het gebied van veiligheid van ons materieel"

Remko Vriezema - Hoofd werkplaatsen Twente Milieu

"Bedankt voor je kundige advies, ondersteuning en prettige samenwerking in het traject dat we gehad hebben om tot de ISO13485:2016 certificering te komen."

Bert Raap - General Manager Prince Technologies

Informatie aanvragen

Over het adviestraject LEAN in de zorg